زیست شناسان ال یاسین 1

این وبلاگ توسط زیست شناسانان ال یاسین ۱ و دبیر محترمه تهیه شده است.به امید اینکه شما از این وبلاگ بهره کافی را ببرید.

زیست شناسان ال یاسین 1

این وبلاگ توسط زیست شناسانان ال یاسین ۱ و دبیر محترمه تهیه شده است.به امید اینکه شما از این وبلاگ بهره کافی را ببرید.

نقش پروتئین ها در دفاع غیر اختصاصی


دردفاع غیر اختصاصی مولکولهای پروتئینی هم نقش دارند . مثلا اینتر فرون که از سلولهای آلوده به ویروس ترشح میشودهو سبب ممانعت ورود ویروس به سلولهای سالم میشه  یکی از این پروتئین ها است . اینتر فرون مترشحه در برابر یک ویروس  میتونه  از بدن در برابر ویروسهای دیگر  هم دفاع کند. پس این ماده در دفاع غیر اختصاصی نقش دارد .

از مهمترین و جالب ترین پروتئینهای سیستم ایمنی در همه مهره داران  پروتئین های سیستم کمپلمان  یا پروتئین های مکمل هستند . این پروتئین ها کار دیگر اجزای سیستم ایمنی رو کامل میکنن . این سیستم پروتئینی متشکل از تعداد لااقل بیست پروتئین هست که در خون وجود دارن و از کبد یا ماکروفاژها و یا برخی سلولهای جدار روده ترشح شده اند .  این پروتئین ها بطور طبیعی در خون غیر فعالند . اما اگر با باکتریها برخورد بکنند  به شکل آبشاری فعال میشوند .

     

Complement

             

                                                      

تا اینکه در نهایت میلیونها عدد پروتئین فعال شود . پروتئن های آخری که فعال میشوند یک مجموعه پروتئینی سیلندر مانند می سازند  که بی شباهت به یک کانال نیست . این کانال  به دلیل خاصیت آبگریزی که داره به راحتی در غشای میکروبها جای میگیرد و درون سلول رو به بیرون سلول  متصل میکند . این عمل باعث لیز یا تجزیه سلول می شود . از این کانالها آب فراوان وارد میکروب میشود  تا اینکه باکترد بترکد و یا اینکه محتویات باکتری مجددا از طریق همین منافذ  تخلیه شود . ماجرای فعال شدن این پروتئین ها که نهایتا به تشکیل  حلقه ها یا سیلندرهای پروتئینی منجر میشه ، بسیار جالب توجه وموضوع  پیچیده ای هست . در کنار تشکیل این سیلندرها ( که به آنها کمپلکس حمله غشایی نام  نهاده اند ) مواد دیگری هم تشکیل می شوند که در التهاب و جذب سلولهای خونی سفید به موضع زخم نقش دارند .

                         



            نویسنده:فاطمه دوست محمدی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد