زیست شناسان ال یاسین 1

این وبلاگ توسط زیست شناسانان ال یاسین ۱ و دبیر محترمه تهیه شده است.به امید اینکه شما از این وبلاگ بهره کافی را ببرید.

زیست شناسان ال یاسین 1

این وبلاگ توسط زیست شناسانان ال یاسین ۱ و دبیر محترمه تهیه شده است.به امید اینکه شما از این وبلاگ بهره کافی را ببرید.

حتی اثر انگشت دوقلوهای همسان، متفاوت است!


دوقلوهای همسان از آنجایی که از تقسیم یک سلول واحد به وجود آمده‌اند، دی.ان.ای یکسانی دارند و از نظر ژنتیک با هم تفاوتی نمی‌کنند. شاید گمان کنید این دوقلوهای کاملا یکسان که هیچ تفاوتی با هم ندارند، ممکن است در بسیاری از کارهای قانونی جای همدیگر قرار بگیرند اما اشتباه نکنید گرچه دوقلوها قیافه و دی.ان.ای یکسانی دارند اما اثرانگشت آنها با هم متفاوت است...

در هفته هشتم بارداری، اثرات انگشت جنین شروع به شکل گرفتن می‌کند. دقیقا زیر پوست هر انگشت به داخل شیارها، رشته‌های عصبی وجود دارد که حالت اثر انگشت را به وجود می‌آورند اما این اثرانگشت تا زمانی که جنین داخل رحم است قابل تغییر است. مکیدن انگشت یا لمس کردن آن با انگشتی دیگر می‌تواند در این زمان باعث بروز تغییراتی شود. حتی فشار خون جفت هم در این میان بی‌تاثیر نیست. بندناف دوقلوها از نظر بلندی و قطر با هم متفاوت است در نتیجه فشارخونی آنها نیز یکسان نیست و همین امر سبب بروز تغییراتی در اثرات انگشت این دو نسبت به هم می‌شود.


اثر انگشت یکسان وجود ندارد!

زمانی که برای اولین بار انگشت‌نگاری برای تشخیص هویت به کار رفت، بعضی از وکلای دادگستری ایراد گرفتند که ممکن است آثار انگشتانی پیدا کرد که یکسان باشند ولی فرانسیس گالتون، انسان‌شناس معروف انگلیسی در جست و جوهای خود راجع به اثرانگشت و موضوع وراثتی بودن آن به این نتیجه رسید که نقوش سرانگشت توارثی نیست و در کتاب آثار انگشتان از طریق علوم ریاضی ثابت کرد که ممکن نیست بتوانید اثرات انگشت‌ مشابه بیابید. پس از گالتون نیز دانشمند دیگری به نام فورژ و در سال 1792 مطالعه‌ای را روی خانواده‌هایی که ازدواج فامیلی در آنها رسم بود، آغاز کرد و تا سه نسل پیش رفت اما در نهایت به این نتیجه رسید که اثرات انگشت مشابه وجود ندارد.


آیا اثرانگشت پس از تولد تغییر می‌کند؟

برخی از دانشمندان معتقدند اثر انگشت نوزادان در اثر تماس با اشیای گوناگون ممکن است تا حدی دچار تغییر شود اما مقایسه اثرانگشت زمان طفولیت اشخاص با اثر انگشت دوران بلوغ آنها نشان می‌دهد هیچ تغییری در این میان به وجود نمی‌آید. در سال 1756، محققی آلمانی به نام داکر در شهر جبیسن عکس اثر انگشت و کف دست خود را در سن 34 سالگی، 41 سالگی و 85 سالگی گرفت. مقایسه این سه عکس نشان داد هیچ تغییری در شکل اثر انگشت یا شیارهای کف دست با گذشت زمان به وجود نمی‌آید.


آیا امکان دارد اثرانگشت در اثر بیماری یا حادثه از بین برود؟

تحقیقات بی‌شمار دانشمندان نشان داده است طرح خطوط سرانگشتان تحت تاثیر امراض مختلف قابل تغییر نیستند. تنها فاصله بین خطوط سرانگشتان در افرادی که مبتلا به مرض فلج استخوان و آکرومگالی می‌شوند کمی تغییر می‌کند و به‌طور استثنا تنها اثر انگشت افراد مبتلا به برص یا پیسی از بین می‌رود. در صورتی که پوست روی انگشت بسوزد یا زخم شود پس از بهبودی مجددا طرح سرانگشتان به همان شکل سابق با تمام جزییات نمایان می‌شود حتی اگر جای زخم بسیار ضخیم باشد نیز پس از بهبودی اثرانگشت مجددا شکل می‌گیرد. جالب است بدانید حتی جراحی پلاستیک نیز سبب از بین رفتن اثر انگشت یک شخص نمی‌شود.


بوی بدن اشخاص مانند اثر انگشت منحصر به فرد است!

خبر جالب‌تر آنکه دانشمندان دریافته‌اند که هر فردی همانند اثر انگشت دارای یک بوی کاملا شخصی است و از همین اثر بو می‌توان در موارد محرمانه و خصوصی بهره گرفت. به گفته دانشمندان شناسایی این بو از طریق حس بویایی حیوانات و ابزار شیمیایی امکان‌پذیر است. تحقیقات نشان داده اطلاعات مربوط به بوی بدن از طریق عرق یا ادرار که حاوی مولکول‌های شیمیایی خاصی هستند، منتقل می‌شوند. متاسفانه هنوز تحقیقاتی در رابطه با اثر بو روی دوقلوها انجام نشده و از آنجا که گفته می‌شود اثر بو از طریق ژنتیک منتقل می‌شود باید دید آیا این ویژگی در دوقلوها یکسان است یاخیر؟

منبع: pourquoi.fr

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد